


Triumph & Tragedy
Triumph and Tragedy er et geopolitisk strategispil for 3 spillere (som også kan spilles af 2), der dækker konkurrencen om europæisk overherredømme i perioden 1935-45 mellem kapitalisme (Vesten), kommunisme (Sovjetunionen) og fascisme (aksen).
Antal spiller: 2 - 3 / Spilletid: 240 - 360 min. / Alder: 12+ / Sværhedsgrad: Medium/ Udg. 2015 / Gen. Udg. 2022 / 3th print
Andre vare fra GMT Games
Spillet har diplomatiske, økonomiske, teknologiske og militære komponenter og kan vindes ved at opnå økonomisk hegemoni eller teknologisk overherredømme (A-bombe) eller ved at besejre en rival militært.
Spillet starter i 1935 med alle 3 stormagter praktisk talt afvæbnet: Tyskland har forkastet Versailles fredstraktaten og indledt et våbenkapløb i Europa.
Med blokke forbliver arten af militære opbygninger ukendt for rivalerne, medmindre/indtil militær konflikt bryder ud.
Spillet kan ende fredeligt eller der kan være krig. Der er spilsanktioner for at angribe neutrale minoriteter eller erklære krig mod en modstander og belønninger for at forblive fredelig (du får en Peace Dividend-chit med værdien 0-2 for hvert år, du forbliver i fred).
Du kan vinde fredeligt ved:
Økonomisk hegemoni (at have den største total produktion + hemmelige fredsudbytteværdier i 1945 eller et vist antal på et noget tidspunkt) ELLER Teknologisk overlegenhed (byg A-bomben - som tager 4 etaper).
Hvis der er krig, kan du stadig vinde ved en af ovenstående metoder eller ved: Militær sejr (erobring af TO fjendtlige hovedstæder – hver stormagt har 2).
Økonomisk produktion ligger til grund for alle former for magt i spillet.
Magter kan bruge deres nuværende økonomiske produktion på enten:
Militære enheder, ELLER
Handlingskort som har diplomatiske værdier og en kommandoværdi, ELLER
Investeringskort, som har teknologiske værdier og en fabriksværdi.
At bygge et enhedstrin eller købe et kort koster 1 Produktion. Enkel.
Du kan ikke inspicere købte kort før du har brugt hele produktionen.
Til at begynde med er akseøkonomien begrænset af befolkning/ressourcer, men foran i [krigs-]industrien, mens Vesten og Rusland er industribegrænsede med tilstrækkelige imperier af befolkning og ressourcer.
At drosle/begrænse rivaliserende økonomier ved at nægte befolkning/ressourcer er en nøgleform for konkurrence.
I fredstid sker dette primært via diplomati ved at begå handlingskort for at få kontrol over mindre nationer og deres befolkning/ressourcer, eller for at nægte eller reducere rivaliserende kontrol over dem.
I krig kan dette gøres mere direkte ved militær erobring på land, ved flåde-/ubådsblokade af handelsruter til søs og ved strategisk bombning af fjendens industri af luftstyrker.
Hvis spillet fortsætter fredeligt på grund af påtrængende forsvar, opbygges der et press for at opnå et vist antal på produktionen.
På et tidspunkt kan en magt (der ser mulighed eller nødvendighed) dog erklære en anden krig. Offeret får øjeblikkelige økonomiske fordele som reaktion men den militære virkelighed kommer i højsædet fra dette tidspunkt og frem. Tredjeparten kan meget vel fortsætte sin økonomiske udvikling i fred.
Enhedsbevægelse sker med kommandokort som angiver et kommandoprioritetsbogstav der bestemmer rækkefølgen af bevægelse/kamp og et kommandoværdinummer der bestemmer det maksimale antal enheder, der kan flyttes.
Kommandokort er kun gyldige i en bestemt sæson (forår/sommer/efterår) så en række kommandokort i ens hånd er nødvendige for at en magt kan bevæge sig i hver sæson. Men håndstørrelser er begrænsede så hver spiller skal balancere konkurrerende krav til kortressourcer med militær sikkerhed.
Kamp opstår når rivaliserende enheder indtager det samme område og udføres af enheder der angriber i rækkefølge efter type (forsvarere "angriber" først blandt lige typer) og kaster terninger for hits.
Enheder har forskellige ildkræfter (hitværdier) afhængigt af den enhedsklasse de sigter mod (land, flåde, luft, ubåde).
Landkamp er en runde pr. sæson, mens sø kampe udkæmpes med det samme.
Enheder uden en forsyningsled mister 1 trin pr. sæson og kan ikke bygges (undtagen fæstningsenheder, som er immune over for begge effekter, men ikke kan bevæge sig).
Triumf og tragedie er et ægte 3-sidet spil: Der er ingen krav om at Vesten og Rusland er på samme side (og faktisk er der gyldige grunde til at angribe hinanden) og kun EN spiller kan vinde spillet.
"snak over bordet" er tilladt (og tilskyndes), men aftaler kan ikke håndhæves.
Alliancer skifter og samarbejdet er upålideligt.
Spillet kan fortsætte som en økonomisk udmattelseskamp eller en pludselig militær eksplosion som kan ændre alt.
Triumph and Tragedy har en enorm spillegentagelse da spillere kan forfølge dominans i Europa via land-, sø- eller luftmilitær overlegenhed, teknologisk overherredømme eller økonomi.
For manual: TRYK HER
For player book: TRYK HER
For Fuld player record sheet: TRYK HER
Spil gennemgang:
One full-color die-cut countersheet
One 22" x 34" mounted map
Two sheets of labels
208 wooden blocks
Game Record Sheet
Rulebook
Playbook
55-card Action Deck
55-Card Investment Deck
Three Player Aid Cards