INTRO   

Zealand 1985 handler om Warszawapagtens planer for invasion af Danmark.

Og lad mig sige det med det samme, spillet er meget tro mod de planer som man i dag kender fra de frigivende arkiver som ligger i den gamle østblok.

Der er 3 scenerier:

Bornholm,

Som i den virkelige verden var er et sekundært mål, men bliver brugt i spillet som intro til spillets system og kan derfor anbefales at gå igennem, også fordi at evt. nedkæmpede enheder af 336th Russiske brigade ikke skal overføres til Dawn og Dawn 5 (i øvrigt, held og lykke med det).


Dawn

Handler om invasionen af Sjælland, som skulle ske med den Polske 7th Sea landing Division, den 6th Airborn Division og som reserve den 15th Mechanized Division, hertil kommer resterne af den Russiske 336th Marine brigade (Fra Bornholm) samt deres Airborn regiment, og for at det ikke skal være løgn, så havde man også udpeget det Østtyske 28th Mechanized Regiment, i det tilfælde at hvis de ovennævnte fejlede så kunne disse indsættes fra vandet på det sydlige Sjælland.

Dawn 5

Som Dawn, men tilsat et krydderi af 4 atombomber som er til rådighed for østblokken (Den faktisk plan )



Spillet

Består af et kort over Bornholm, 2 kort som man kan sætte sammen til Sjælland. ( her kan anbefales et plexiglas )

Brikker for de Østtyske, russiske, Polske og Danske styrker + speciel styrker, landingsbåde, flystyrker.

Herudover en del special brikker. (befæstninger, uorganiseret osv. )

På kamp brikkerne ses tilhørsforehold, art, styrke/forsvars point, bevægelses point som man kender det fra de fleste hex movement spil.



Set-up

Manualen beskriver hvert sceneri, herunder hvis enheder skal placeres i bestemte hexes (som er nummereret).

I scenerierne Dawn/Dawn 5 beskrives de enheder man skal have med ved HQ brikkerne, disse enheder  har HQ brikkernes tal stående i deres flag på brikken eller har samme farve.

Spille faser/ture: (SEQ OF PLAY)

Spillet spilles i sekvens af 20 faser (Runder/phases), men jeg vil runde dem ned til 7 overordnet faser i spille sekvensen, hvor af nogle har underfaser :

Fase 1 - Luft Fase:

a)    Begge spiller modtager deres luftstyrke forstærkninger.

b)    De tildeler hemmeligt et antal af luftpunkterne til ”Air advantage combat” 

c)     ”Air advantage” udføres. (10.1.3)

d)     Hvis spiller med initiativ vinder ”Air avantage” eller ingen har det, så må spiller med initiativ udføre sine luftoperationer. (10.3) Husk også 5).

e)      Efter at man har erklæret en luft mission og antal SP man vil bruge, skal spilleren rulle en D6 for at tjekke for evt. ”Anti air artillery” (10.2)


Fase 2 – Artillery Barrage:

a)      Hvis sceneriet tillader det, kan spiller med initiativ udføre artilleri spærreild på fjenden. (8.0)


Fase 3 – Bevægelse: 

a)      Spiller med initiativ kan flytte sine enheder, eller bygger ”Field fortifikation” (9.0)

b)      Spiller med initiativ kan indsætte sine forstærkninger på kortet.

c)       I stedet for bevægelse kan spiller med initiativ vælge ”Startegic movement” (13.0), ved at dække enheder med ”Strategic movement marker”

d)       Spiller med initiativ må bruge sine ”SPEC units” til at ødelægge mål. (17.0)


Face 4 – Spiller med initiativ angriber:

a)     Spiller med initiativ udfører obligatorisk og frivillige angreb, rækkefølgende er frivillig, men fasen er først afsluttet, når alle obligatoriske angreb er udført. (husk units der står i fjendens ”ZoC” (6.0) skal angribes, med mindre angriber står i en ”Fortifications”.


Face 5 – Strategisk bevægelse:

a)       Alle initiativ spillerens enheder, som er markeret med ”Strategic Movment marker” kan nu bevæges.


Face 6 – Forsyning:

a)       Spiller med initiativ, tjekker om hans enheder er forsynet eller ej (14.0).

b)       Spillet UDEN initiativ kan nu bruge sine ”SPEC” enheder til at forstyrre modspillerens forsynings ruter.

Fase 7 – Luft Fase:

Spiller uden initiativ, bliver nu spiller med initiativ, og starter med at udføre sine luft missioner, hvis muligt.


Outro

Når man har spillet intro spillet Bornholm, og især fundet ud af hvordan luft point systemet virker, så syntes jeg at man står tilbage med et godt spil, især hvis man allerede har spillet hex and counter spil.

Spille brættet (landkort) er virkelig indbydende, om end Sjælland fylder noget på bordet.

Brikkerne er dejligt overskuelige og indbydende samt laser cuttet.

Dog er der en lille del af ekstra brikker som man selv skal klippe ud, så som befæstnings brikker og andre hjælpe brikker. Ikke fordi at det har ødelagt noget for mit syn på spillet...det er bare lidt mærkeligt.

Det vil være arrogant at skrive at enhver bare kan gå i gang med dette spil, uden viden om tabeller og styrke, forsvars, bevægelses point osv. Men tabellerne er få, manualen er kort og tallenes betydning på brikkerne er minimale af hvad man finder i de fleste andre hex and counters spil.

Så hvis du bare har et minimum af viden inden for denne genre, så er der ingen grund til ikke at forsøge sig i forsvaret af Danmark anno 1985.

Link til min egen Seq of play (PDF): TRYK HER