Intro

Det er ca. 6 år siden at jeg investerede i Warfighter Modern og havde det sådan set fint med det, men det var ligesom at der manglede noget.

Det der manglede var min vilje til at dykke ned i dybden af spillet.

Tag ikke fejl, Warfighter modern er et rigtigt godt spil, som alle i warfighter serien, men jeg var ikke helt solgt.

Forklaringen: Æra / tidsperioden / et tidspunkt i historien om du vil.

Det er utroligt hvor meget min interesse for Warfighter har skiftede fra udmærket til fantastisk, efter at jeg har prøvet Warfighter WWII Tactical Combat, og derved kommet tilbage til en æra som jeg kan leve mig ind i.


Spillet

Warfighter WWII er et kort baseret spil hvor du udvælger soldater til en mission og et objektkort, som du skal udføre før ind at dine x- antal runder udløber, og med så lidt tab samt lidelser som muligt.

Undervejs vil du møde lokationer af forskellig art, som ofte vil være bevogtet af fjender. Disse lokationer kan, udover at blive forstærket af flere fjender hvis du bliver i dem, samtidigt være i et miljø som er mere eller mindre fremkommeligt. Det kan være okkuperet terræn, hårdt tempereret (kulde/varme), by osv.

Fremførelsen bestemmes af dig som patrulje leder, herunder hvilke våben, færdigheder og skills dine soldater skal have inden for en ramme af ressourcer (point) du må bruge af til den pågældende mission.


Set-up

Vælg Nation og tilhørende soldater-kort, våben og udstyr. (gælder for alle warfighter seriens spil og udvidelser)

Vælg fjender (Hostiles) og vælg mellem frontline eller elite eller bland begge sammen hvis du vil have mere modstand. Hvis det er dit første warfighter spil, anbefales frontline.

Bland Hostile, event, Location -og action-kortene, som herefter placeres på brættet.

Vælg et missions -og et objective-kort (kan også vælges tilfældigt).

  • Placere dit Mission-kort på den første lokation på brættet (Missions card)
  • Placere herefter Objective-kortet på det felt som missions-kortet henviser til (Objective # 1 - 11 )
  • Placere Timer brikken på missions timer feltet på brættet som indikeret på missions-kortet (Time:)
  • Placere Inactive brikken på objective kortet.

Køb soldater, skills, våben og udstyr

  • Brug ressource point op til det tal der står på missions-kortet. kost prisen (Ressource point) du skal bruge for at købe, står let læseligt i øverste højre del af soldater, skills, våben -og udstyrs-kortene.
  • Du skal mindst købe 1 player soldier, men andre kan være Non-player soldier (NPS) og/eller Squad soldier, alt efter hvad du finder mest brugbar til den valgte mission. 

- NPS og squad soldier har forudbestemte skills, våben og udstyr som du skal tildele soldaten, men som du ikke skal betale ekstra for, da soldaten medbringer dette. Til gengæld kan du ikke købe ekstra våben, skills og udstyr.

I tilfælde af at flere soldater som eksempel har samme våben, skal du bruge den der har våben-kortet som reference til de andre (der finde i basis spillet eksempelvis ikke 2 stk. M1 Carbine rifler, men flere soldater kan godt have en).

- player soldier kan have printet nogle skills eller andet på deres kort, disse er er en del af player soldiers købs pris, men alt andet: skills, våben og udstyr skal betales med de ressource point du har at gøre godt med herefter. Player soldier kan kun have en af hver skills.

Player soldier er også begrænset af hvor meget udstyr han kan bære (loadout), hver ting der købes til ham har en vægt (loadout) som svare til ressource pointet på udstyret (med mindre andet er angivet).

Max loadout er angivet på player soldiers-kort.

Vær opmærksom på at missions kortet kan ændre på disse tal og andet.


  • Tildel de købte våben, ammunition og udstyrs brikker til de tilsvarende kort. (weapon, ammo og equipment)

- ekstra ammunition ud over det der er angivet på våben-kortene (som er gratis) kan tilkøbes med en ressource pris på 1, men dette vil så også øge loadout med 1.

- Tildel hver soldier en tal brik, samt en matchende tal brik på missions-kortet.

- Placere de 4 "targeting" brikker som matcher hver soldiers tal i en kop, som senere skal bruges til at trække fra for at se hvilken soldier fjenden har udset sig som mål.

- Tildel 2 action brikker til hver soldier (med mindre andet er angivet).

- Player soldier trækker antal actions-kort, tilsvarende deres "Health"


Tillykke du har nu opsat dit første Warfighter WWII Tactical Combat.


Hvis du ikke er kendt med warfighter serien, så vil jeg anbefale at du læser manualen, samt tjekker nogle af spil gennemgangene ud på YouTube, når du så er mere tryg ved systemet, så tjek din manual en gang mere og du vil formentligt falde over et par ting som du har misset undervejs.

For mit vedkommende var Healing og Reinforcement en big deal i ny forståelse af reglerne (og lidt hjælp fra Board Game Geeks)

Hvordan slår man en 11 med en 10 siddet terning i healing? vel, det kan din medic hjælpe dig med hvis han har det rigtige skill-kort, eller action-kort.

Reinforcement siger 3, du trækker kort fra Hostiles kortbunken til du når 3 af deres point i øverste højre side.


Eksempel: det første kort du trækker er 0, det næste 1, det tredje 1, det fjerde 1...du har nu 4 hostiles (fjende)  på 3 point.

princippet kunne det også være du trak en 3 point i første kort, så havde du "kun" en hostiles.

Værre endnu: du trækker hele tiden 0 point kort og har en hær af hostiles efter dig.

Trækker du et kort over reinforcement-kortets tal, skal du ikke trække flere og med lidt held var det det første kort du trak, så derfor ingen fjender.


Outtro

Warfighter WWII Tactical Combat er nu et af de spil, som jeg altid har inden for rækkevidde da det har en overkommelig opsætningstid. Æraen er i orden og når man først går i gang så flyver det der ud af med action på kort tid.

Jeg ved ikke om det kun er mig, men nogen gange når jeg får spilleabstinenser, så kan jeg simpelthen ikke finde ud af hvad jeg lige har lyst til at spille. Mine øjne flakker rundt på hylderne efter dagens fix og jeg bruger derved latterlig tid, som jeg kunne have brugt på at spille i stedet for at finde det rigtige spil.

Der må jeg bare sige at Warfighter WWII er en af de spil der indfrier mine forventninger lige så snart jeg får øje på det.


Plus esse, quam simultatur