Så fik jeg tid til Zero Leader og 4 dage i Pearl harbor.

Som søndag den 7. december 1941 klokken 07:55 blev det en massakre for Amerikanerne.

Mit lille bidrag blev tilintetgørelsen af havne installation, kommando post, ammunitions depoter og et photo recon med der til hørende stillinger.

Eftersom jeg er glad for Corsair Leader, var manualen ikke noget problem, jeg vil dog anbefale at man investere i Phantom Leader som det først, hvis man vil bevæge sig ind på fly Leader serien, da den ligesom viser "motoren" i denne serie. (gælder dog ikke B-17 Flying Fortress, da den er helt sin egen)



Som med de fleste spil læser jeg altid manualen igennem mindst en gang og følger systematisk de ofte medfølgende set-up og tur gennemgange, som jeg syntes at Zero Leader har ramt rigtigt godt, et kik på You Tube er heller ikke at foragte.

Og ja, der dukker som regel et punkt eller to op som jeg har misforstået, men det retter jeg til næste tur eller kampagne. (så længe jeg hygger mig er alt godt)


Eksempelvis havde jeg overset at jeg i Pearl Harbor kampagnen slet ikke ville møde modstanderens fly og at jeg den første dag heller ikke ville møde modstand fra jorden, hvilket giver god mening, set i forehold til den virkelige historie.

Angående sværhedsgraden, så må jeg konkludere at Pearl Harbor kampagnen er en god start for begyndere, men jeg forventer at sværhedsgraden tager til jo længere jeg kommer frem i årstal og Japan bliver mere og mere presset i krigen.

Indtil videre syntes jeg at det er endnu et super solo spil fra DVG, tæt pakket, flot grafik samt en fin størrelse brikker som er let at trykke ud.


Sidste dags angreb i årstallet 1941 på Philippinerne og ville oprindeligt ikke have skrevet mere om 1941....MEN....

Min Ki-51 pilot glæder sig til det nye år, da det afsluttende 1941 har været det totale nederlag for de Amerikanske styrker, desværre for ham og hans arrogance ser en P-40 sin chance for at rette lidt op på den ulige balance og tvære sin modstander ud på det groveste i hele 2 angreb.....måbende prøver jeg desperat at finde en løsning til min fordel i manualen, men uden held, Ki-51'eren er tabt for altid.......troede jeg.....for mit sidste eventkort på hjemturen giver mig både pilot og fly tilbage igen.

Lektionen 1. for Zero Leader er indtil videre, Bliv ikke for komfortable og intet er forbi før det sidste eventkort er trukket!.


1942.

Japanerne er stadigvæk i nogenlunde kondition, men kræfterne og stresset tager for alvor til.

Oftere ser man scramble taget, hvor man skal tage målet med det samme hvis det bliver trukket, det er som regel b-17, b-25, b-26 bomber med eskorte som er på vej mod japanernes skibe eller landingsbaner, men også små og store luftslag, hvor der nu er legender og veteraner at finde i fjendens rækker og selv troppeskibe har rigeligt med ledsager skibe med som kan gøre alvorlig skade...og det gør de.

For ikke at udlevere for meget af spillet, vil jeg stoppe her i 1942, men tro mig når jeg skriver at der bliver brug for rigelig sake og samurai spirit for at få nogle tålelige score de kommende år i denne krig.

Zero Leader er som forventet i omvende rækkefølge, forstået på den måde at du nu er de Japaner som du sloges mod i Corsair Leader og denne gang bliver det hårde (realistisk) jo tættere du kommer på krigens afslutning.

Der er endda en mulighed for at lave et crossover til Corsair leder, ved brug af en medfølgende manual i det tilfælde at 2 solo-spillere vil udfordre sig selv og hinanden med hvert deres spil.

Jeg har haft en fest med dette spil, men skulle jeg pege på et par ting ud som jeg gerne ville gøre om eller ønske, så er det at som glad spiller af Corsair Leader at jeg burde have sprunget et par introduktions kampagnerne over og gået direkte efter standard og de levels som kommer herefter, ikke at de er dårlige, slet ikke, de er jo bare realiteten for japanernes overtag i de år og helt sikkert rigtig gode for nye spiller af systemet, men jeg er helt pjattet med at nørde omkring udvælgelser af piloter og fly som har være ude for stress eller skader, specielt i Zero Leader hvor vedligeholdelse er en ny og stor ting.

Af ønsker kunne jeg godt tænke mig en del flere samurai brikker, men det overvandt jeg ved at bruge sake brikker som stand-in.

Alt i alt endnu et super solo-spil fra DVG, der når det er sat op og reglerne sidder der, er let at komme igennem uden at historien halter efter.

Kun Samurai Spirit her fra :-)

TILBAGE TIL: Flemmings Blog