Bios: Genesis 2nd edition

Jeg elsker brætspil...specielt hvis der indgår en form for historisk korrekthed og hvis det indeholder et krigs element så er jeg solgt og det har dette spil ikke ændret ved...så er det vist på plads!.

Men hvorfor er jeg så blevet fascineret af et brætspil som tydeligvis ikke indeholder hverken spyd, buer, geværer, kanoner, kampvogne eller atombomber?

Ok, måske jeg lige skulle starte et andet sted, katalysatorer, Enzymer, antioxidant, bakterier, Virus, kromosomer, bitte små tingester som gør at alt det overnævnte i mit skriv rent faktisk eksistere.

Hvis man har bare en lille interesse og i den grad kan holde tungen lige i munden mens man går igennem regler og YouTube playthrough, så kan man godt se frem til en selvtilfredsstilles man ikke har mødt før man lærte at spille Bios: Genesis.


Tillad mig at komprimere en masse sprog og vanskelige ord ned til en suppe af ord jeg kan realiter mig til (apropos suppe det vender vi tilbage til).

Du starter med at være EN af 4 organisk forbindelser i en tid hvor der er...ingen ting....sort med sort på, du er aminosyrer, lipid, pigmenter eller nukleinsyre...jeg håber at du allerede her har forstået at du så godt som ikke eksistere!

Dit første mål er at regenerere dig selv, først som autokatalytisk liv (en metabolisk cyklus, der reproducerer sine egne bestanddele, men ikke replikerer) og for det andet som Darwinistisk liv (en organisme, der bruger en skabelon til at replikere i en RNA-verden).... 

OK var det for meget? Jamen så får du min korte version.

Her er du og dine venner/uvenner: Malaria, Salmonella, Protein x og Virus med tilhørende biont (brikker) alle har også et enzyme som er en flad brik i spillerens farve.


Nu ligger i fint her i Hadean tiden (tiden hvor jorden blev dannet) og bare venter på at der skal ske en for jer lykkelig begivenhed hver 200 millioner år, som forhåbentligt (meget usandsynligt, som i den virkelige verden) vil få jer til at emme af liv.


Er det en fugl, er det et fly? næ det er et soludbrud, lad os gribe chancen.


Fra venstre mod højre: Vores første event har skabt et havlandform, så nu har vi noget at arbejde med. 

Eftersom at vi i vores første runde endnu ikke har lavet nogen "kemiske" sammensætninger eller organer kan vi se bort fra at dette soludbrud også medføre


 nedsat modstandsdygtighed


 organisme krise, 


  UV stråling

 Dette ikon fortæller om hvilken land/kyst/vand form som begivenheden har udløst, da der ofte vil være flere i spil på en gang, som man kan bygge på.

 Vi er i en varm periode, alt efter hvilke begivenhedskort der bliver trukket fremad rettet vil 3-4 varme perioder i træk (eller kulde) slå benene væk under hele vores system og du skal begynde om igen med hele spillet, jep, det er et brutalt spil dette her.

 

Vi tager lige en pause, træk vejret dybt ind pust ud.


jeg ved det godt, men jeg er nødt til at have nogle af de besværlige termer med , jeg har prøvet at fordanske så meget som min begrænsede hjerne kan udrette, så hold ud.

Tilbage til den ny tilkommende havlandform.


Hvis vi er rigtig heldige, så kan vi lave en Micoorganisme ud af rusten på denne tingest og da der kun er kommet denne ene masse så er alle interesseret i at deltage i festen og sætte deres Biont på den, for at mixe en så overlevelses mulig Microorganisme sammen som muligt.

Jo flere spiller med biont som kommer på, jo flere terninger kan der kastes. (se senere)

Nu drejer det sig om at få de 3 "manna"  grøn, blå og gul aktiveret (kemisk forbindelse med lidt held) med de rigtige terningkast, så at de kan flyttes op ved siden af vore "biont" som vi har sat øverst på havlandformen.

Fordi vi er i en varm periode , har vi brug for 1, 2 og 3 i vores kast, hvis vi kaster 4,5 eller 6, vil "mannaen blive rykket ned igen, dette vil så igen udløse en forbindelse som vil give en "catalyst" for hver manna der blev rykket ned og i dens farve. "catalyst" kan bruges til at handle med og i dette tilfælde kunne de bruges til at dække over ikonerne med 4, 5 og 6 så man kun skal bekymer sig om at lave 1, 2, 3 uden at den allerede lavet manna falder ned igen.

Så man får også det dilemma om man skal gå efter at får rykket "manna" op og ned for at få flere "catalyst" til at handle med, eller om man vil have at mannaen bliver oppe så at man kan lave en Microorganisme, husk at du kun får 1 mulighed i hver omgang, så der kan der ske virkeligt mange ubehagelige ting med denne kommende organisme inden du for muligheden igen om 200 millioner år.

Hvis du under dit kast slår dobbelt uanset terning tal så har du mulighed for at vende havlandmassen og gøre den til en Microorganisme. (der er regler for hvem der slår terningerne og er ejer af Microorganismen, men alle kan have deres biont i en hvilken som helst Microorganisme)

Lad os sige (usandsynligt) at vi fik alle "manna" aktiveret og herunder en dobbelt terning, så kan vi vende havlandmassen så den bliver til en Microorganisme og ser således ud.


Vores Microorganisme er en vandbaseret bakterie, og som du kan se så indeholder den alle de spilleres biont som var med til at lave den, foruden de 3 manna som det lykkedes os at aktivere.

Man kunne fristes til at sige at Biont og manna nu er diverse immunforsvar i vores Microorganismes "indvolde" og vil hjælpe os i de faser der er i hver spilletur.


Bryd ikke dit hoved for meget med de næste par linier, det er bare for at fortælle nogenlunde hvad der står på Microorganismens kort.


Vores Marine bakterie (Amyloid Hydrolysis) består af:

Område (Darwin roll se senere)

Rød: Metabolism Chromosomes = Varmeskjold / hjælper mod organisme krise / Giver "handels" catalyster for hver terning med 1 (Darwin roll)

Grøn: Entropy Chromosomes = Antioxidantskjold / hjælper mod oxygen udladninger / + anden mulighed for ejeren af Microorganismen til at bruge flere sine biont. 

Gul: Specificity Chromosome = En fejlretter of catalyster. / Gen kast af terning (Darwin roll)

Blå: Heredity Chromosome = En skabelontransmission / neutralisere et uønsket terning kast (Darwin roll)


Wow kan du mærke det? helt urealistisk i dette spil har vi lykkedes med at lave et, en, noget væsen på første runde som næsten er forbi. (hvis det sker, så skal du nok lige forbi købmanden og købe en lotto kupon).


Jeg bliver lige nødt til at forklare at hver gang du mister dine manna eller biont, så mister din organisme også muligheden for liv og hvis du ikke har en biont på den så uddør den for evigt i dette spil, hvilket blandt mange andre begivenheder kan ske ved et Darwin roll.

Darwin roll laves ved at regne sammen hvor mange terninger du skal kaste (gælder i hele spillet hvor du skal bruge terninger) Hver Biont = 2 terninger, hver manna = 1 terning, så vores Microorganisme bruger altså 11 terninger ved et Darwin roll.

Darwin roll ( se Microorganismekortet )

Vi kaster 11 terninger og får, 1-1-2-3-4-4-4-5-5-6-6.

de to 1'er giver organismens ejer 2 gule Catalyster. (se rød beskrivelse)

terningerne med 2 og 3 gør ingenting.

De tre 4'er giver en ekstra gul Catalyst  fordi tre ens uanset terning tal udløser denne proces.

5'er og 6'er vil normalt tilintetgøre vores manna eller Biont, men da vi har en Biont og en manna i gul, så kan vi genrulle 2 terninger, hvilket vi gør og får 2-3, så nu har vi kun de to 6,er tilbage at bekymer os om, men da vi også har en Biont og en manna i blå område, så bliver de neutraliseret, vi har overlevet Darwin fasen..... tror lige at jeg køber en lotto kupon mere.


Sidste fase er købe fasen:

Her kan kun ejere eller beboer af Micoorganismer/Macroorganismer (man kan have flere) købe mutanter eller organer for deres forskellig farvet Catalyster.

Da vi "kun" har en Microorganisme, ønsker vi at købe en Mutation, ejeren af Microorganismen kan bruge sine Catalyster til at købe for, men også de spillere der beboer en organisme kan købe noget i den...men med ejerens catalyster! (her kan der godt gå taktik i den ved et multi-player spil)

Vi ved at ejeren har 2 gule catalyster, så han vælger at lavet 1 køb som den Biont han har på sin Microorganisme tillader,  super heldig som vi har været hele spillet igennem, så er der en 1 strenget dna (kalder jeg den) som kan købes for en gul catalyst og minsandten om den ikke også ligger i den rigtige række ved den aktive havlandform hvor vores Microorgansime stammer fra.

 Vores ny erhvervet grønne sulfur bakterie som den hedder, vil give os nye forsvars evner.


 

Dette kaldes en Queen og kan forsvare eller tilbage erobre manna som bliver stjålet af andre vira, (det kunne være en medspillers, men sker oftere i solo-spil)


Dette er en Nitrogen fixer og hjælpe mod Oxygen udladninger.


Dette er en Sex pili som gør det muligt at flytte Biont fra en organisme til en anden, eller flyttes til en aktiv masse i forsøget på at lave en anden Microorganisme.


Så nu ser vore Microorganisme sådan ud:

 Det øverste kort er kun for at vise det er grøn (Salmonella) som er ejer.

Ud over diverse specialiteter og forsvar, så har dna strengen også bevirket at vi har en ekstra Manna, så ved næste terning kast skal der altså bruges 12 terninger.

Skulle vi fortsætte vore MEGET heldige eventyr, så kunne der i princippet tilføres nye dna strenge i forlængelse af den første og derved forstærke vore microorganisme betragteligt.

Vi kunne også senere opdatere og derved vende den 1 strenget DNA til en rigtig DNA, hvilket giver nye muligheder, ekstra manna og en ekstra terning.

Men det vi er interesseret i er at få så mange manna som muligt og i de rigtige farver, så at vi kan konvertere Microorganismen til en Macroorganisme og herefter til et landdyr.

Læg mærke til farvekoderne nederst til venstre, det er det antal og farver vi skal bruge for at konvetere fremad rettet i Manna.

 I dette tilfælde en musling eller en snegl, men det kunne have været mange andre væsner.


Outtro

Hvis du er nået hertil i denne blog om Bios:Genesis, så er chancen stor for at det er et spil for dig

Gennemgangen er teoretisk mulig men meget usandsynligt, men jeg håber at du har forstået grund planen for hvad du skal igennem for at ende med at have udrettet noget, til gengæld så er følelsen ubeskrivelig hvis det skulle lykkedes dig at have lavet nogen form for pulserende liv ved spillet afslutning.

Muligheden for at du bliver bombet tilbage til ingen ting er stor, meget stor og forestil dig at du næsten er der også beslutter dit 3 eventkort i træk sig for at være en varme periode og du kan begynde helt forfra.

Nogen kalder terning kastet og eventkortene for tilfældigheder....men er det ikke sådan det er/var i virkelighed, tilfældigheder?

Personligt syntes jeg at det giver eftertanke til hvor vildt det er at vi overhovedet er blevet til som mennesker og en dyb respekt for alle de andre væsner som prøver at holde sig i live her på vores jord

Jeg spiller ofte Bios: Genesis solo, da når man har lært det, kan sætte det op på ingen tid og det kan spilles forholdsvis hurtigt, men der er ingen tvivl om at det er lige så godt med flere spillere, det vil kun ændre det taktiske.

Alle dem jeg har mødt på min vej som har spillet Bios: Genesis, har sagt, "dette er et stort spil i en lille æske" og jeg er enig.


To be or not to be.

Et lille p.s. Bios: Genesis er en del af en serie som også består af Bios: Megafauna, Bios: Mesofauna, som ligesom fortsætter hvor man slap, hertil kommer at man kan tage eventyret endnu længere med Bios: Origins og High Frontier 4 All.

TILBAGE TIL: Flemmings Blog